infoszabolcs
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
FOGYASZTÓVÉDELEM
 
HÍRLEVÉL
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
ÖNKORMÁNYZATI HÍREK RENDELETEK!
 
KÉPTÁR
 
HITÉLET
 
EGÉSZSÉG
 
Hasznos linkek
 
Naptár:
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Idő
 
mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
xx
 
Fogyasztóvédelmi hírek
Fogyasztóvédelmi hírek : Bankok

Bankok

ofe  2004.10.01. 23:40

Banki jutalékokkal kapcsolatos fogyasztói elégedetlenségek!

Elfeledett banki ígéretek s a munkabér-átutalások

 

Az adózásnak a pénzügyi szolgáltatókat érintő lehetséges változása újra felpörgeti a banki jutalékokkal kapcsolatos fogyasztói elégedetlenséget – érzékelik az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) pénzügyi szakértői. A fogyasztók/banki ügyfelek közül sokan tartják a szolgáltatásokkal aránytalan, alig indokolható gazdagodásnak a bankok bevételszerzési törekvéseit. Az egyenlőtlen érdekérvényesítési képességből fakadó kiszolgáltatottság, a bankok üzletszabályzataiba foglalt, egyoldalúan biztosított jogok, a panaszok hiábavalóságából következő „kifáradás” ellenére a gyakran indulatoktól sem mentes elégedetlenség legalább meghallgatást keres. Különösen sok kritika éri a folyószámla-vezetés, a készpénzfelvétel költségeit.

Számos bank a korábbi jogszabályban is meghatározott és korlátozott mértékben (elsősorban a közalkalmazottakra és köztisztviselőkre érvényesen) biztosított – ingyenes felvétel helyett egyre növekvő költségeket számít fel minden kifizetés után, történjen az akár a bank pénztárában, akár a pénzkiadó automatánál. Pedig ez rendszeresen és visszatérően hatályos jogszabályokat sért, mert például az 1992. évi XXIII tv. a köztisztviselők jogállásáról, továbbá a XXXIII tv. a közalkalmazottak jogállásáról előírja, hogy az illetmény bankszámlára történő átutalása és egyszeri felvétele, illetve a postai úton történő illetményfizetés a köztisztviselő/közalkalmazott részére költségtöbbletet nem okozhat.

A jelenlegi gyakorlattal sérül az a törvényi alapelv, amely szerint a munkavállaló a munkabéréhez hiánytalan jogosult hozzájutni.

A munkáltatók részéről alkalmazott kifizetési mód jelenlegi gyakorlata szerint a dolgozói, közalkalmazotti/köztisztviselői munkabérek átutalása során az úgynevezett csoportos átutalás került alkalmazásra, amely éppen azért került bevezetésre – átvéve és alkalmazva az EU tagországok gyakorlatát –, hogy a tömeges munkabér-átutalások banki költségei jelentősen csökkenjenek. Az ilyen típusú fizetési megbízásokat a munkáltató és a megbízást elvégző pénzintézet hajtja végre a közöttük létrejött szerződés alapján, és ebben a szerződésben a fizetési megbízások költségeiben is megállapodnak, azaz az átutalás költségeit a munkáltató viseli.

Mégsem lehet megállapítani a kétszeres megterhelés (double charging) esetét, mert a fizetés kezdeményezője (a munkáltató) kifizeti az átutalás költségét, és ezért azt a szolgáltatást nyújtja a bank, hogy a fizetés kedvezményezettjének (a munkavállalónak) a számlájára az átutalt összeg hiánytalanul megérkezik, akárhol él a kedvezményezett. Valójában azt tapasztaljuk, hogy a banki gyakorlatban ahány részre oszthatók a folyamatok, annyiszor lehet költségeket rendelni hozzájuk. Míg egy fogyasztó számára természetes, hogy azért kapja a munkabérét egy számlára, hogy azt részére kifizessék, a fizetési megbízást elvállaló szolgáltató „joggal” hivatkozhat arra, hogy a kedvezményezett/fogyasztó részére a megbízó által átutalt összeg hiánytalanul megérkezett, ezért az átutalás teljesült. A kifizetés már másik folyamat, más költséggel, amit az fizet, aki a szolgáltatást igénybe veszi.

Mindezek alapján e gond a pénzügyi szolgáltatási problémák köréből áttolható a hasonlóan gyenge érdekérvényesítési képességgel rendelkező munkavállalói érdekvédelmi nehézségek közé. Csak néhány elszánt fogyasztó nem akarja elfelejteni az ígéreteket, hangoztatja makacsul, hogy a bankok magatartása valóságosan is  „ügyfélbarát” lehetne, és nem érti miért lehet az ő pénzintézethet küldött pénzét „ingyen” használni…


2004. szeptember


Vissza