infoszabolcs
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
FOGYASZTÓVÉDELEM
 
HÍRLEVÉL
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
ÖNKORMÁNYZATI HÍREK RENDELETEK!
 
KÉPTÁR
 
HITÉLET
 
EGÉSZSÉG
 
Hasznos linkek
 
Naptár:
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Idő
 
mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
xx
 
Fogyasztóvédelmi hírek
Fogyasztóvédelmi hírek : Áramszolgáltató minimális követelmény

Áramszolgáltató minimális követelmény

meh  2004.10.03. 00:44

Az Áramszolgáltató Rt. mint közüzemi szolgáltató engedélyes minimális minőségi követelményének meghatározása az egyes fogyasztók esetén

 

Ügyszám:       /2003

Ügyintéző:      Dr.Tersztyánszky Tibor

Telefon:          06-1-459-7778

Telefax:          06-1-459-7739

E-mail:            tersztyanszkyt@eh.gov.hu

 

 

 

HATÁROZAT SZÁMA: 99-101-103-105-107-109/2004.

 

 

Tárgy: Az Áramszolgáltató Rt. mint közüzemi szolgáltató engedélyes minimális minőségi követelményének meghatározása az egyes fogyasztók esetén

 

 

 

A villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvény (a továbbiakban: VET) 10. § i) pontjában foglalt hatáskörében eljárva a Magyar Energia Hivatal (továbbiakban: Hivatal) meghozta a következő

 

 

Határozatot:

 

 

1.      A Hivatal az Áramszolgáltató Rt. (cím, továbbiakban: Engedélyes) közüzemi szolgáltatói engedélyesi tevékenységére vonatkozóan az egyes fogyasztók ellátásának minimális minőségi követelményét az A. melléklet szerint állapítja meg az Engedélyes illetékességi körébe tartozó valamennyi kis- és középfeszültségű hálózatra csatlakozó közüzemi szolgáltató engedélyes tekintetében.

2.      A minimális minőségi követelmények nem teljesítése esetén a Hivatal maximum
1 (egy) millió Ft bírságot szabhat ki.

 

3.      A Hivatal a bírságtól eltekint, ha az Engedélyes a fogyasztónak a B. melléklet szerint kötbér fizetéssel garantálja – rendkívülinek nem tekinthető időjárási feltételek között - a szolgáltatást.

 

4.       A teljesítésről évi jelentést kell adni a tárgy évet követő év március 31-ig.

 

5.      Jelen határozat A, B, C, mellékleteiben foglalt minimális minőségi követelményeket az Engedélyes köteles üzletszabályzatába beilleszteni (garantált szolgáltatások) és 2004. április 30-ig a Hivatalhoz jóváhagyásra benyújtani.


 

A határozat felülvizsgálata iránt a közléstől (kézbesítéstől) számított 30 (harminc) napon belül kereset nyújtható be a Fővárosi Bírósághoz mint közigazgatási bírósághoz. A kereset a Hivatalhoz is benyújtható.  A keresetnek a határozat végrehajtására halasztó hatálya van.

 

A határozat kiadásával egyidejűleg a Hivatal gondoskodik e határozatnak a Hivatal honlapján, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium hivatalos lapjában történő közzétételéről.

 

 

INDOKOLÁS

 

 

A villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló (hatályon kívül helyezett) 1994. évi XLVIII. törvény rendelkezésének végrehajtására a Hivatal 1999-ben előírta a garantált szolgáltatás mutatószámait és azok nem teljesítése esetén a fogyasztóknak történő kötbér fizetését. Az elmúlt években végzett értékelések szerint az előírt kötbér fizetési rendszer működése nem váltotta be a megfogalmazott célkitűzést, a szolgáltatás színvonalának javulását.

 

A VET 10. § i) pontja alapján az A. mellékletben előírt mutatószámok alkalmasak az egyedi fogyasztók villamos energia ellátás minimális minőségi követelményeinek a meghatározására. Az A. mellékletben előírt követelmények szerint az Engedélyes által választható Garantált Szolgáltatások nem teljesítése esetén fizetendő kötbért a B. Melléklet írja elő azzal a céllal, hogy a fogyasztók minél több esetben automatikusan kapják meg a kötbért. Az Engedélyes eljárási rendjét a C. Melléklet határozza meg olyan szempontok alapján, mely mind az Engedélyes, mind a fogyasztó érdekét szolgálja.

 

A határozat előkészítése érdekében a Hivatal kidolgozta „A Garantált Szolgáltatások rendszerének továbbfejlesztése VEO/06. 1. változat”-át és 2002. szeptember 23-i hozzászólási határidővel a vitaanyagot egyrészt a honlapjára kitette, és nyilvános vitára bocsátotta, másrészt az Engedélyesnek, valamint az érintett és aktív fogyasztói érdekképviseleti szerveknek írásban is megküldte véleményezésre. A határidőre beérkezett vélemények tételesen mérlegelésre és elbírálásra kerültek, amelynek eredményéről mindegyik hozzászóló tájékoztatást kapott. A vélemények lehetőség szerinti figyelembevételével, a Hivatal 2002. november 11-i kelettel elkészítette a 2. változatot hasonló eljárási rend szerint. A Hivatal az európai szabályozókat tömörítő úgynevezett CEER Szolgáltatás minőség munkacsoportjának 2003. májusában nyilvánosságra hozott második benchmarking tanulmánya alapján 2003. október 4-i dátummal újabb változatot terjesztett az érdekeltek elé.  Az ahhoz beérkezett írásbeli vélemények figyelembevételével 2003. november 20-i keltezéssel kiadott változatot az engedélyesek, a fogyasztói érdekképviseleti szervek, és a Hivatal képviselőinek szakértői 2003. november 26-án, december 3-án és december 10-én megvitatták. A Hivatal a megvitatott tervezetet a honlapjára is feltette, 2003. december 28-ig hozzászólási lehetőséget nyújtva. A leírtak alapján megállapítható, hogy a Hivatal a nyilvánosság és átláthatóság elvének figyelembevételével folytatta az egyes fogyasztókra vonatkozó minimális minőségi követelmények (a garantált szolgáltatások) meghatározására vonatkozó egyeztetést. A jelen határozat ezen előkészítések alapján készült.

 

A jelen határozattal a Hivatal szándéka az, hogy az engedélyes engedélyköteles tevékenységének egy fogyasztóra vonatkozó minimális minőségi követelménye meghatározást nyerjen a VET 10. § i) pontjában foglaltaknak megfelelően. A villamos energia ellátás minőségi mutatószámai ellenőrzésének alapvető szempontja egyrészt annak megítélése, hogy a fogyasztók villamos energiával való ellátása az elvárt színvonalon történik-e, másrészt az, hogy ösztönözzön annak megfelelő szinten tartására (B. melléklet). További célkitűzés, hogy az adatok megbízható alapot képezzenek az elvárt színvonal romlása esetén történő jogkövetkezmények alkalmazásakor (C. melléklet).

 

A VET 9. § (3) bekezdése szerint a Hivatal határozata ellen kizárólag bírói úton van helye jogorvoslatnak az Áe. 72. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően.

 

A határozat közzétételére a VET 9. § (4) bekezdés alapján kerül sor.

 

 

Budapest, 2004. február

 

 

 

 

                                                                                                    Horváth J. Ferenc

                                                                                                              elnök

 

 

 

Kapják:

 

Áramszolgáltató Rt. mint közüzemi szolgáltató engedélyes                                           1 példány

MEH Fogyasztóvédelmi Osztály                                                                                 1 példány

MEH Irattár                                                                                                               1 példány

 

 


 

 

MELLÉKLETEK:

 

 

 

A Melléklet:

Minimális minőségi követelmények az egyes fogyasztóknál,

B Melléklet:

Garantált szolgáltatások nem teljesítése esetén fizetendő kötbér az egyes fogyasztóknak

C Melléklet:

Garantált szolgáltatás eljárási rendje

 


 

A. Melléklet 

 

 

Minimális minőségi követelmények az egyes fogyasztóknál,

 

Ez a szabályozás nem vonatkozik rendkívüli időjárás esetére

 

 

1.  Fogalmak

 

A jelen Határozatban használt fogalmakon a villamos energiáról szóló 2001. évi CX. törvényben (a továbbiakban: VET), a VET egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 180/2002. (VIII. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Vhr.), és a VET felhatalmazása alapján kiadott további jogszabályokban meghatározottakat, továbbá a jelen Határozatban meghatározott alábbi fogalmakat kell érteni:

 

1.1   Minimális minőségi követelmény az egyes fogyasztóknál

        az Engedélyes tevékenységei közül a VET 10. § i. pontja alapján Hivatal által a jelen határozat A. melléklet 2. pontja szerint meghatározott követelmények.

 

1.2   Garantált szolgáltatás

az Engedélyes által saját üzletszabályzatában meghatározott Minimális minőségi követelmények az egyes fogyasztóknál, amelynek nem teljesítése esetén kötbért fizet az érintett fogyasztónak.

 

1.3   Kötbér

az Engedélyes a Garantált Szolgáltatás bármely pontjának késedelmes, hibás vagy nem ezen határozat szerinti teljesítése (továbbiakban: nem teljesítés) esetén a jelen határozat B. mellékletben meghatározottak szerinti kötbért fizet automatikusan, vagy az érintett fogyasztó igénybejelentésére, az igazolási eljárás után.

 

1.4   Fogyasztó

jelenti mind a lakossági, mind a feljogosított fogyasztót, amennyiben ténylegesen érintett a garantált szolgáltatásban (pl. időszakosan üzemelő fogyasztási hely). Lakossági fogyasztónak tekintendő az a háztartási fogyasztó is, aki középfeszültségen vételez.

 

1.5   Rendkívüli időjárás

amit az Engedélyes illetékességi területén független szerv annak minősít.

 

1.6   Szándékos rongálás

amennyiben a Garantált Szolgáltatás késedelmes, hibás vagy nem ezen határozat szerinti teljesítése bizonyíthatóan (pl. rendőrségi feljelentés) szándékos rongálás hatására következik be.

 

 

 

 

2.              Minimális minőségi követelmények az egyes fogyasztóknál az Engedélyes tevékenységi területén

 

 

I.       A villamosenergia-ellátás egy fogyasztási helyen történő kimaradás megszüntetésének megkezdése

 

      Ha egy fogyasztó bejelenti, hogy a környezetében van, de nála nincs villamos energia ellátás, akkor az Engedélyes a hiba elhárítása érdekében az értesítés vételének időpontjától számítva

-         50 000-nél több lakosú település belterületén munkanapokon 4 órán belül, hétvégén vagy ünnepnapokon 6 órán belül,

-         5 000 és 50 000 közötti lakosú települések belterületén munkanapokon 6 órán belül, hétvégén vagy ünnepnapokon 8 órán belül,

-         5000 lakosnál kevesebb települések belterületén munkanapokon 8 órán belül, hétvégén vagy ünnepnapokon 12 órán belül,

-         külterületeken 12 órán belül

      a helyszínen megkezdi a hiba kijavítását. Ha a hiba bejelentés 20 óra után történik, akkor a garantált javítás megkezdése 7 és 10 óra, külterületen 7 és 11 óra között történik.

 

 

II.     A villamosenergia-ellátás több fogyasztási helyet érintő kimaradásának megszüntetése

 

      Az Engedélyes berendezésén fellépő, több fogyasztási helyet érintő kis- és középfeszültségű hálózati üzemzavar esetén a villamosenergia-ellátás visszaállításának az Engedélyeshez beérkezett értesítés után egyszeres hiba esetén 12 órán belül, többszörös hiba esetén 18 órán belül meg kell történnie.

 

 

III.       Fogyasztói villamos energia igénybejelentésre adandó tájékoztatás

 

Az engedélyes hálózati beavatkozást nem igénylő esetben 8 napon belül, hálózati beavatkozást igénylő esetben 30 napon belül ad írásbeli tájékoztatást, amennyiben ezen idő előtt nem történt meg a bekapcsolás. Ha ennyi idő alatt nem lehetséges érdemi választ adni, akkor az Üzletszabályzat szerint jár el.

 

 

IV.        Új fogyasztási hely bekapcsolása vagy teljesítménybővítése

 

Új fogyasztási hely bekapcsolás vagy teljesítménybővítés esetén az Engedélyes a bekapcsolás megrendelése, a szerződés megkötése, valamint a bekapcsolás műszaki és gazdasági feltételeinek teljesülését követően – eltérő megállapodás hiányában – 8 munkanapon belül bekapcsolja a fogyasztási helyet.


 

 

V.     Az egyeztetett időpontok megtartása

 

A fogyasztó kérésére egyeztetett időtartamon belül és helyen, az Engedélyes képviselője megjelenik. Az egyeztetett időtartam 4 óránál nem lehet hosszabb. Amennyiben szükséges, a fogyasztó és az Engedélyes képviselői a fogyasztó kérésének megfelelő formában előzetesen rögzítik az egyeztetett időtartamot.

 

 

VI.    Információadás írásbeli megkeresésre

 

A villamosenergia-ellátással kapcsolatos bármilyen választ igénylő írásos megkeresés esetén a beérkezéstől, vagy átnyújtástól az Üzletszabályzat szerint meghatározott napon belül az Engedélyes választ ad. Pl. részletfizetési megállapodás: 15 napon belül; fizetési mód változás: 15 napon belül; részfogyasztás módosítása: 15 napon belül.

 

 

VII.           Értesítés az áramszolgáltatás tervezett szüneteltetéséről

 

Az Engedélyes a tervszerű beavatkozással együtt járó üzemszünetről az Üzletszabályzatban előírt módon a fogyasztó jellegéhez igazodó értesítést ad. A 4 óránál rövidebb tervszerű beavatkozásra vonatkozó értesítés 4 nappal, a 4 óránál hosszabb beavatkozás esetén 8 nappal az üzemszünet előtt megtörténik.

 

 

VIII.        Feszültség panasz kivizsgálása

 

Feszültség panasz esetén az Engedélyes 10 munkanapon belül kapcsolatba lép a fogyasztóval, vagy a feszültség javításra vonatkozó javaslattal vagy időpont egyeztetés céljából a helyszíni mérés előkészítése érdekében. Az Engedélyes a mérést további 5 munkanapon belül megkezdi és annak eredményéről mérés befejezést követő15 napon belül tájékoztatja a fogyasztót.

 

 

IX.              Feszültség a kisfeszültségű fogyasztási hely csatlakozási pontján

 

A fogyasztási hely csatlakozási pontján az Engedélyes a névleges feszültség ± 7,5 % (leágazási ponton +8/-7%) tartományon belül szolgáltatja a villamos energiát normál üzemállapotú egyhetes mérése alatt (bármely nap) a napi bármely 10 percre átlagolt értékek 95 %-ában. Az egyhetes mérés valamennyi 10 perces átlagértékének a névleges érték + 10 / -15 % tartományába kell esnie. A legnagyobb feszültség növekedés mértéke a névleges feszültség 115%-át nem haladhatja meg 1 perces átlagban. A követelmény nem teljesülése esetén 12 hónapon belül egyszer jogosult a fogyasztó a kötbérre.


 

 

X.     Visszatérítés téves számlázás esetén

 

       Az Engedélyes a téves számlázás jogosságának megállapítását követően 8 napon belül - a fogyasztó fizetési módjának megfelelően – a túlfizetést visszatéríti.

 

 

XI.   A fogyasztásmérő pontosságának kivizsgálása

 

        A fogyasztó kérésére az Engedélyes intézkedik, hogy 15 napon belül a fogyasztásmérőt a helyszínen egyszerű eszközökkel, szemrevételezéssel, fordulatszám számlálással, stb. megvizsgálják, ellenőrizzék. A hibás, pontatlan, álló fogyasztásmérőt az Engedélyes 8 napon belül lecseréli.

 

 

XII.  A fogyasztó visszakapcsolása a hátralék befizetése után

 

        A díjtartozás, a késedelmi kamat és a behajtással kapcsolatos költségek hiánytalan és hitelt érdemlő rendezését követő napon – hatályos szerződés megléte esetén - az Engedélyes visszakapcsolja a fogyasztót.

 

 

XIII. Nem jogszerű kikapcsolás

 

        A nem jogszerű kikapcsolás esetén az Engedélyes kötbért fizet.

 

 

 

3. Garantált szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatási kötelezettség

 

 

 

Az engedélyes köteles – az üzletszabályzatba való beépítésen túlmenően -

 

a)