Dúl A HÁBORÚ A VONATFRONTON
fmh 2005.04.02. 09:16
Budapest (bm) - Dúl a háború a 30, majd újabb 30 elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására kiírt tenderen: a második helyezett Bombardier a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért. Megyénknek két szempontból is izgalmas az ügy: egyrészt a vonatok Fejért érintve közlekednek, s a tervek szerint Pusztaszabolcson korszerű karbantartóbázis épül.
Dúl a háború a vonatfronton
2005-03-31
|
Budapest (bm) - Dúl a háború a 30, majd újabb 30 elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására kiírt tenderen: a második helyezett Bombardier a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért. Megyénknek két szempontból is izgalmas az ügy: egyrészt a vonatok Fejért érintve közlekednek, s a tervek szerint Pusztaszabolcson korszerű karbantartóbázis épül. A MÁV Rt. március 18-án bejelentette, hogy a 30, majd újabb 30 elővárosi motorvonat szállítására és karbantartására kiírt közbeszerzési eljárást a svájci Stadler AG és a magyar Ganz Transelektro konzorciuma nyerte; így ők szállíthatják azokat a vonatokat, melyek Budapest-Székesfehérvár, Budapest-Pusztaszabolcs és Budapest-Tatabánya között közlekednek. A második helyezett Bombardier a Közbeszerzési Döntőbizottságához (KDb) fordult, jogorvoslatot és a tender újraszámolását kérve; a Figyelőnet szerint azért, mert a döntést megalapozó értékelő táblázat alapján az ezerből mindössze 7 pontos különbség döntött. Az ügyben (mint arról már beszámoltunk) megszólalt Ökrös András, a MÁV pénzügyi vezérigazgató-helyettese, aki az index.hu-nak elmondta: "közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt." A szállítóknak vállalniuk kell a vonatok működtetését, karbantartását, takarítását is 30 évig, ennek költségeit 30 évig kell fizetni. Ökrös szerint nyilvánvaló, hogy egy mai euró nem ugyanannyit ér, mint egy 30 év múlva elköltendő; a jelenérték-számítás pedig azt jelenti: a különbző időpontokban jelentkező összegeket mai értékre számítjuk át, hogy össze tudjuk hasonlítani őket. (A nyilatkozat után Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója vizsgálatot rendelt el Ökrös ellen, s annak lezárásig felfüggesztette munkaköréből.) A KDb közleményben tudatta: március 25-én hozott ideiglenes intézkedésével a jogvita befejezéséig megtiltotta a MÁV Rt.-nek, hogy aláírja nyertes konzorciummal a vásárlásra vonatkozó szerződést - írta az MTI-re hivatkozó Népszabadság. A döntőbizottság április 19-én nyilvános tárgyalást tart az ügyben. A Népszava szerint várhatóan a MÁV felügyelőbizottsága is vizsgálja majd a tendert, erről a felügyelőbizottság egy tagja április 6-i ülésükön nyújt be javaslatot. Lapunk a tender végeredményének kihirdetése előtt egy hónappal terveikről kérdezte a versenyben lévő pályázók illetékeseit; akik a február 14-én megjelent írásunkban egyöntetűen azt mondták: a korszerű karbantartó-központ megépítésére a legalkalmasabb helyszín Pusztaszabolcs egykori járműjavítója. A MÁV másik helyszínül Fehérvárt ajánlotta, ám a cégek (főként a fehérvári járműjavító területrendezésének pusztaszabolcsinál magasabb költsége miatt) inkább Pusztaszabolcsot választanák. A cégképviselők elmondásából kitűnt az is: bármelyikük is nyerné a tendert, a térségből mindenképpen szükségük lesz új munkavállalókra.
|
|